Branchevereniging zonnestudio’s verontrust over aanbod ‘onbeperkt zonnen’.

Persbericht

Branchevereniging zonnestudio’s verontrust over aanbod  ‘onbeperkt zonnen’.

De komst van een buitenlandse keten van zonnestudio’s die een ‘onbeperkt zonnen’-concept hanteert, verontrust de branchevereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ). “Dit concept is een stimulans voor onverantwoord zongedrag. Alleen een vergunningensysteem voor de zonnebankbranche kan dit soort uitwassen voorkomen”, aldus Rob Bontje, voorzitter van de Nederlandse branchevereniging van zonnestudio’s.

Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ) reageert op de opening van twee zonnestudio’s in Almere en Rotterdam die klanten voor een vast bedrag per maand nagenoeg ongelimiteerde toegang tot de zonnebank bieden.  “Vanuit het oogpunt van volksgezondheid is dit ongewenst. Wij onderstrepen als SVZ juist het belang van goede adviezen over verantwoord en juist niet te vaak zonnen. De zonneconsulenten drukken alle bezoekers op het hart dit zeer serieus te nemen”, benadrukt Bontje. Zonlicht van de zonnebank is vergelijkbaar met de buitenzon en bevat UVA- en UVB-stralen. Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D door het lichaam. Bij teveel blootstelling aan zonlicht slaan de voordelen echter om in schade. Bontje: "In alle omstandigheden is het devies: maat houden en weten wat je doet. Bescherming van de huid en letten op de tijdsduur zijn belangrijke voorzorgsmaatregelen." Juist in een gereguleerde omgeving als die van de professionele zonnestudio’s wordt voorkomen dat mensen zich onverantwoord gedragen. Daar wordt de intensiteit en tijdsduur van de UV-output nauwlettend in het oog gehouden. Een concept van ‘onbeperkt zonnen’ staat hier haaks op en is daarom niet verantwoord. De kans is groot dat mensen daardoor te lang en te vaak onder de zonnebank liggen, met alle risico’s op verbranding. “

Veiligheid
Bij de zonnestudio’s die zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband staat veiligheid voor de consument voorop. Ze voldoen aan de sinds 2007 geldende Europese norm die geldt voor verantwoord zonnen. Anders dan in de natuur is de hoeveelheid zonlicht nauwkeurig in te stellen. Bovendien wordt vooraf gekeken naar het huidtype. Op basis daarvan krijgt de klant advies. Ook geldt een minimumleeftijd van 18 jaar. De SVZ wil nog verder gaan en pleit voor een gecontroleerd vergunningenstelsel voor het exploiteren van zonnebanken. Ook wil het samenwerkingsverband een wettelijke legitimatieplicht zoals die ook geldt voor alcohol. De SVZ heeft hiertoe initiatieven genomen en is hierover in gesprek met de overheid.

Code
Naast dit alles hanteren SVZ-studio’s een eigen, aanvullende Code voor Praktijkuitoefening. Hierin zijn onder meer eisen opgenomen over opleidingen en hygiëne. Eveneens is vastgelegd dat aangesloten zonnestudio’s geen 'onbeperkt zonnen’ aanbieden. Om ernstige gevolgen van onverantwoord gebruik van de zonnebank tegen te gaan, houdt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) toezicht op de zonnestudio’s. Wat SVZ betreft mag dit toezicht worden geïntensiveerd om ervoor te zorgen dat de goeden niet onder de kwaden lijden.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rob Bontje, voorzitter SVZ, telefoon 06 – 26 15 46 01