Feiten over SVZ, veiligheid en gezondheid

Oorsprong

In 1987 is de branchevereniging SVZ opgericht door fabrikanten en leveranciers van zonneapparatuur en zonnestudio's zelf. Doel van de vereniging is de bevordering van veilig en verantwoord gebruik van zonnebanken in Nederland.

Veiligheid

• Zonnestudio’s dienen zich te houden aan de Europese Norm. Dit houdt in:.

-       Naast goede voorlichting krijgt elke nieuwe klant van een zonnestudio een persoonlijke intake en

zonadvies naar aanleiding van een huidanalyse.

-       De kracht van de zonnebanken is gelimiteerd tot 0,3 Watt/m2. Dit is vergelijkbaar met de

zonkracht op een zomerse middag aan de Middellandse Zee.

-       Zonnestudio's dienen zich te houden aan een minimale leeftijdsgrens van 18 jaar: dit in verband met

een verhoogd risico op huidbeschadiging bij jonge mensen waarvan de huid nog in ontwikkeling is.

-       Een zonnestudio-eigenaar dient de mogelijke risico’s van (overmatig) zonnebankgebruik duidelijk

te communiceren in de zonnestudio.

-       Voor de bescherming van de ogen dient in elke zonnecabine een UV-bril voorhanden te zijn,

met bijbehorende aanwijzingen.

• SVZ dringt sinds 2014 bij de overheid aan op de invoering van een gecontroleerd vergunningenstelsel voor het exploiteren van zonnebanken. Dit zal het kaf van het koren scheiden en de veiligheid van de consument vergroten.

• SVZ maakt zich hard voor het invoeren van een legitimatieplicht. Nu worden zonnestudio’s zelf wel verplicht om jongeren onder de 18 jaar te weigeren. maar bij een wettelijke legitimatieplicht kunnen zonnestudio's ook de consument verplichten zich te legitimeren.

• De gemiddelde klant van een zonnestudio gaat in Nederland 12 keer per jaar onder de zonnebank. Dit staat gelijk aan een dagje zonnen aan de Middellandse Zeekust.

• SVZ heeft samen met het Platform Verstandig Zonnen een voorlichtingsfilm gemaakt over vroegtijdige herkenning van huidkanker. Doel is de kennis van de consument te vergroten zodat deze bewuster is van het eigen zongedrag en het risico op het ontstaan van huidkanker door overmatige blootstelling aan zonlicht wordt verkleind.

Gezondheid

• Uit medisch wetenschappelijk onderzoek komt steeds duidelijker naar voren dat zonnen bijdraagt aan de natuurlijke aanmaak van vitamine D in de huid en dus goed is voor de algehele gezondheid. Aangezien de zon in Nederland alleen in de zomermaanden genoeg kracht heeft voor dit proces is de zonnebank buiten de zomer een gezond alternatief.

• In Nederland is de zon, zeker buiten de zomermaanden, onvoldoende voor handen om voldoende vitamine D aan te kunnen maken. Risicogroepen als ouderen, donker getinte allochtonen, maar zeker ook mensen die weinig buiten komen, lopen een vergroot risico op een tekort aan vitamine D. Het wordt steeds duidelijker, ook uit wetenschappelijke rapporten, dat zonlicht zeer belangrijk is voor zowel het fysiek als  mentaal goed functioneren van het menselijk lichaam. Zonlicht heeft invloed op het immuunsysteem, bloeddruk, depressie etc.