Manifest Verantwoord Zonnen

Den Haag, 2 juni 2016

Zonlicht is onmisbaar voor lichaam en geest. Door aanmaak van vitamine D voorkomt het bijvoorbeeld botontkalking en verhoogt het de spierkracht. Daarnaast is vitamine D belangrijk voor het immuunsysteem. Mensen vinden het heerlijk in de zon te ontspannen waardoor zij een mentale opkikker krijgen.

Te veel zonlicht is daarentegen slecht voor de huid. Onverantwoord zonnen kan leiden tot verbranding of andere huidaandoeningen en kan uiteindelijk zelfs leiden tot een verhoogd risico op het ontstaan van huidkanker.

Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ) zet zich sinds 1987 in woord en daad in voor – onze naam zegt het al – veilig en verantwoord zonnen onder de zonnebank. SVZ, opgericht door zonnebankstudio’s en de fabrikanten en leveranciers van zonneapparatuur, werkt met de zwaarste kwaliteitseisen. Wij maken ons sterk voor een hoog niveau van advies aan consumenten over het zonnen, dienstverlening door deskundig opgeleide medewerkers, hygiëne in de studio en veiligheid van apparatuur.

Ook schakelen wij frequent mystery guests in om te controleren of zonnebankstudio’s zich houden aan de wettelijke regel dat jongeren onder de 18 jaar niet mogen worden toegelaten. Onze leden lopen er tegenaan dat zij aan de ene kant jongeren niet mogen toelaten, maar aan de andere kant geen wettelijke basis hebben de leeftijd te kunnen controleren.

Daarom hebben wij steun van de overheid nodig. Wij vragen de overheid de randvoorwaarden te stellen waarbinnen de exploitanten van zonnebankstudio’s hun verantwoordelijkheid voor veilig en verantwoord zonnen maximaal tot uitdrukking kunnen brengen.

SVZ roept het ministerie van VWS en de leden van de Tweede Kamer dan ook op onderstaande stappen te zetten:

• Voer zo snel mogelijk een gecontroleerd vergunningenstelsel in voor houders van zonnebankstudio’s. Neem voor dit vergunningenstelsel de zogeheten, door de Europese Unie vastgestelde ‘0,3 norm’ als basis: een gelimiteerde straling van maximaal 0,3 watt per vierkante meter, het weren van mensen met huidtype 1, het geven van een zonadvies en het hanteren van een minimumleeftijd van bezoekers van 18 jaar. Leg degenen die zich hier niet aan houden strenge sancties op.

• Voer in het verlengde van een gecontroleerd vergunningenstelsel tegelijkertijd een wettelijke legitimatieplicht in voor bezoekers van zonnebankstudio’s. Zo krijgen medewerkers van zonnebankstudio’s de mogelijkheid daadwerkelijk de leeftijd van bezoekers te controleren en jongeren onder de 18 jaar te weren.

Aanbod

Tot slot van dit Manifest Verantwoord Zonnen doet SVZ een aanbod aan de overheid. Wij waren, zijn en blijven bereid mee te denken over en mee te helpen aan de uitwerking van het gecontroleerde vergunningenstelsel en de invoering van een wettelijke legitimatieplicht. Niet als de slager die zijn eigen vlees keurt. Wel als leverancier van een schat aan kennis en ervaring. En voor een optimale bescherming van de gezondheid van de consument.

Veilig en verantwoord zonnen, dáár gaat het om.

Rob Bontje

Voorzitter Samenwerking Verantwoord Zonnen