Gouden regels

Zonvragen

Binnen het gedeelte Zonvragen, kunt u makkelijk zoeken tussen de meest gestelde vragen over zonnen en in het SVZ Blog. Wanneer uw vraag niet (voldoende) wordt beantwoord, kunt u contact opnemen met het secretariaat van SVZ. Wij helpen u dan zo snel mogelijk verder.

 

De Gouden Regels voor verstandig zonnen zijn aangepast naar de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Het Platform Verantwoord Zonnen en vroege Herkenning Huidkanker (PVZ) wijst daarbij op de verandering in wetenschappelijke kennis en voorlichting over de invloed van zon en zongedrag. De voornaamste wijziging is dat nu gestimuleerd wordt om met regelmaat en beleid de zon op te zoeken – juist tussen 12.00 uur en 15.00 uur ‘s middags.

 

Zon is noodzakelijk

In de afgelopen tien jaar is onze visie op de zon veranderd door voortschrijdend wetenschappelijk inzicht. We realiseren ons dat een zonadvies in Australië niet geldt in Nederland en andersom. Het heeft te maken met zonuren en zonkracht in combinatie met het eigen huidtype hoeveel zon een huid kan hebben. Ongewijzigd blijft dat men altijd moet oppassen dat de huid niet teveel zonlicht krijgt en verbrandt. Inmiddels is echter internationaal de mening van deskundigen dat te weinig zon veel schade aan het lichaam brengt. Dit komt onder meer door een tekort aan vitamine D dat door gebrek aan zon ontstaat. Daarbij waarschuwen dermatologen en huidtherapeuten terecht dat verstandig zonnen (niet overmatig en zonder te verbranden) essentieel is en blijft.

 

Vitamine D-tekort

Voor de natuurlijke aanmaak van de gezonde vitamine D, is een kort verblijf in de middagzon tussen 12.00 en 15.00 uur van groot belang. Op dat moment zit er veel Ultraviolet B (verantwoordelijk voor de aanmaak van vitamine D in de huid) in het zonlicht. Door dan een kwartiertje zonder anti-zonnebrandmiddelen in de zon te verblijven, wordt het lichaam gestimuleerd tot vitamine D-productie. Een combinatie van onze moderne levensstijl, het gebrek aan zonlicht en onze jarenlange waarschuwingen om uit de zon te blijven, heeft er toe geleid dat veel mensen een vitamine D-tekort hebben. Door het aanpassen van de Gouden Regels voor verstandig zonnen, verwacht PVZ dat de consument een meer genuanceerd beeld van ‘zonnen’ krijgt, waarbij de balans wordt gevonden tussen niet teveel zon, maar ook niet te weinig.

 

Platform Verstandig zonnen

Het Platform Verstandig Zonnen en vroege Herkenning Huidkanker bestaat uit dermatoloog Han van der Rhee, de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten en de brancheverenigingen Algemene Nederlandse Brancheorganisatie Schoonheidsverzorging, Nederlandse Cosmetica Vereniging en Samenwerking Verantwoord Zonnen. Gezamenlijk hebben zij als doel een duidelijke en onderbouwde voorlichting te geven over zonnen.

 

10 Gouden Regels voor verstandig zonnen

  1. Geniet van de zon, maar voorkom overmatige blootstelling en verbranding.
  2. Verblijf elke dag een kwartiertje in de zon zonder anti-zonnebrandmiddel om voldoende vitamine D aan te maken in het lichaam, bij voorkeur rond het middaguur.
  3. Bescherm uw hoofd, oren, nek en ogen; denk aan hoofdbedekking en een goede UV-werende zonnebril met CE-markering*. Draag beschermende kleding als u niet speciaal aan het zonnebaden bent.
  4. Smeer bij langdurig verblijf buiten uw onbedekte huid in met een anti-zonnebrandmiddel (met UVA- en UVB-bescherming) met een beschermingsfactor die voor u geschikt is om te voorkomen dat u verbrandt. Doe dit royaal en herhaal dit na twee uur of vaker bij sterke transpiratie en ook na het zwemmen.
  5. Laat uw huid geleidelijk wennen aan de zon. Houd rekening met uw huidtype. U kunt uw huidtype bepalen met de test op www.platformverstandigzonnen.nl.
    Ga niet langdurig zonnebaden tussen 12.00 en 15.00 uur.
  6. Pas extra op met zonnen als u jonger bent dan 18 jaar, omdat uw huid dan nog in ontwikkeling is. Houd baby’s en kinderen tot 1 jaar uit de directe zon.
  7. Ga direct uit de zon als uw huid vreemd reageert met bijvoorbeeld uitslag, jeuk of erg snelle verbranding en raadpleeg een arts.
  8. Als u een huidaandoening heeft, vraag dan voor een verblijf in de zon zonadvies aan uw behandelend arts. Bij sommige aandoeningen helpt UV-licht, bij andere brengt blootstelling juist extra schade toe. Denk ook aan medicijngebruik die de gevoeligheid voor zonnestraling kan vergroten. Lees altijd de bijsluiter.
  9. Er is geen verschil tussen de straling van de zon buiten en die van de zonnebank. Uw huid reageert daar hetzelfde op. Op de zonnebank krijgt u ongeveer evenveel zon als in de zomer aan de Middellandse Zee.
  10. Wanneer u gebruik wilt maken van een zonnebank, volg dan altijd het advies en de aanwijzingen van de zonneconsulent op. Het gebruik van zonnebanken is alleen toegestaan aan personen van 18 jaar en ouder. Mensen met Huidtype 1 worden sterk afgeraden om gebruik te maken van zonnebanken. Draag op de zonnebank altijd een goedgekeurde beschermingsbril voor uw ogen.

* De markering CE (Conformité Européenne) geeft aan dat de UVwerende bril voldoet aan de eisen in overeenstemming met de Europese regelgeving.

 

SVZ heeft een serie informatiekaarten samengesteld voor u als consument.