Verantwoord zonnen belangrijk in strijd tegen huidkanker

Zonlicht is goed voor het menselijk lichaam, mits je je niet te lang aan te sterke zonnestralen bloot stelt. Dan kan het voordeel omslaan naar een risico, met huidkanker als meest ernstige consequentie. Daarom is het belangrijk dat zonaanbidders de regels rond verantwoord zonnen serieus nemen. Maat houden en weten wat je doet, is in alle omstandigheden het advies. Bescherming van de huid en de tijdsduur van de straling zijn daarbij belangrijke voorzorgsmaatregelen.

Dat stelt de vereniging Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ) in een reactie op recente berichten vanuit België waarin het gebruik van zonnebanken wordt afgeraden. Waar de kracht van natuurlijk zonlicht gemakkelijk kan worden onderschat (mensen stellen zich gemerkt en ongemerkt te lang bloot aan de zon en verbranden), is het gebruik van zonnebanken in zonnestudio’s sterk gereguleerd. Door het persoonlijke huidadvies en de afgemeten periode blootstelling aan zonlicht, krijgt de huid genoeg zonlicht om te profiteren van de gewenste voordelen (aanmaak vitamine D, pigmentatie van de huid en aanmaak gelukshormonen), maar ontstaat er geen zonnebrand. Het verbranden van de huid verhoogt het risico op huidkanker. Helaas zijn er nog veel mensen die denken dat je ‘nu eenmaal eerst moet verbranden om bruin te worden’.

Waarborgen veiligheid door strenge regels
SVZ waarborgt de veiligheid van de consument in de professionele zonnestudio’s welke bij de vereniging zijn aangesloten. De zonnestudio’s voldoen aan de sinds 2007 geldende Europese norm die geldt voor verantwoord zonnen. Deze regels zijn helder, streng en met deze norm heeft de Europese Commissie de zonnebanken als veilig voor de consument beoordeeld. Anders dan in de natuurlijke zon is de zonkracht van de zonnebank nauwkeurig ingesteld en gemaximaliseerd. De kracht van de zon op de Nederlandse zonnebank is gelijk aan die van de Zuid-Europese zomerzon rond de middag. Waar men tijdens een vakantie meerdere dagen urenlang in deze zon ligt, duurt een zonnebanksessie vaak 15-20 minuten met eenzelfde zonkracht waarbij de huid niet verbrandt.

SVZ pleit voor strenge handhaving
Daarnaast wordt bij klanten in zonnestudio’s gekeken naar het huidtype en op basis daarvan wordt het zonadvies gegeven. De zonnestudio’s hanteren bovendien een leeftijdgrens van 18 jaar. Daaronder krijgen klanten geen toegang. Bovenop deze wettelijke grenzen waarbinnen de Europese Commissie de zonnebanken dus als veilig kenmerkt, hebben de SVZ-studio’s een eigen aanvullende Code voor Praktijkuitoefening. Hierin zijn onder meer eisen opgenomen over de hygiëne. Om ernstige gevolgen van onverantwoord gebruik van de zonnebank tegen te gaan, houdt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) streng toezicht op de zonnestudio’s. De SVZ vindt dat uiterst belangrijk en pleit voor strenge handhaving van de regels. Tegelijkertijd hebben zonliefhebbers natuurlijk een eigen verantwoordelijkheid, maar de zonneconsulenten informeren zo goed mogelijk om te zorgen dat de effecten van zonlicht helder zijn.

Zon verantwoord en met mate
De SVZ onderstreept het belang van maat houden. Dat voorkomt zorgen over overmatige blootstelling aan zonlicht door te frequent gebruik van zonnebanken of veel blootstelling in de buitenzon. In de praktijk blijkt dat de gemiddelde bezoeker van een zonnestudio in Nederland twaalf keer per jaar twintig minuten onder de zonnebank gaat. Deze totale jaarlijkse hoeveelheid zonlicht die zij via de zonnebank op hun huid ontvangen, is vergelijkbaar met die van één stranddag aan de Middellandse Zee.

Nieuw onderzoek door dermatologen van het Leids Universitair Medisch Centrum heeft eerder aangegeven dat gecontroleerd en geregeld zonnen onder de zonnebank goed is voor de mens. Dit is precies wat men bereikt in een zonnestudio waar er letterlijk een uitknop op de zon zit, terwijl deze wel het hele jaar door beschikbaar is. Zonlicht zorgt ervoor dat het menselijk lichaam vitamine D aanmaakt. In het najaar en de winter is de natuurlijke zonkracht in Nederland echter te zwak om de gewenste hoeveelheden aan te maken.

www.svzinfo.nl