Zijn zonnebanken wel zo slecht? 'Moeten leren verstandig met zon om te gaan', zo kopte onlangs het artikel op één van de grootste Nederlandse nieuwswebsites. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink dook in zijn rubriek 'Gezond of niet' in op het onderwerp waar misschien wel de meeste discussie over bestaat: Waarom is er nog steeds geen verbod op zonnebanken als uv-straling zo slecht is?

De discussie over een verbod op zonnebanken laait geregeld op. De beroepsvereniging van dermatologen (NVDV) pleit al jaren voor een verbod op de verkoop aan particulieren. Bij zijn vertrek als bestuurder van het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) pleitte Peter Huijgens voor een verbod in Nederland. Huidartsen deden vorig jaar nog een dringend beroep op sportscholen om zonnebanken te verbannen.

Explosieve stijging huidkanker
Een van de artsen achter de dringende oproep is Klara Mosterd, dermatoloog bij het Maastricht UMC+. "Van alle nieuwe kankerpatiënten heeft ruim de helft huidkanker", zegt Mosterd. "Daarmee is huidkanker veruit de meest voorkomende vorm van kanker in Nederland. Jaarlijks gaat het om 70.000 nieuwe huidkankerpatiënten, en dat aantal stijgt explosief. De verwachting is dat het binnen vijf jaar om gemiddeld 350 nieuwe patiënten per werkdag gaat."

De Tweede Kamer liep twee jaar geleden niet warm voor een verbod. En ook vanuit wetenschappers klinkt nuancerend tegengeluid. Volgens hoogleraar Rick van Baaren, hoogleraar Gedragsverandering & Maatschappij aan de Radboud Universiteit, weten de meesten wel dat te veel zonlicht schadelijk is. "Ze doen het toch vanwege andere motieven, zoals mooi bruin willen zijn. Dat neem je niet weg met een verbod op zonnebanken."

"Ik denk dat de stellingname tegen zonnebanken overtrokken is", zegt huidonderzoeker Frank de Gruijl, lange tijd verbonden aan de afdeling Huidziekten van het LUMC. "Zeker als je de doses afzet tegen strandvakanties in zuidelijke regio's en hoeveel mensen dat doen."